SAA 01 Unter Uns 

Opettaja: Jaana Kivistö jaana.kivisto@gradia.fi 040-34 148 34 

Luokka: VN.B1. 218 

Tervetuloa A-saksan opintojen pariin! 

SAA1 Opiskelutaidot ja kieli-identiteetin rakentaminen (1 op) (LOPS21) 

Moduulin tehtävänä on avata lukion kieltenopiskelun tavoitteita suhteessa jatkuvaan oppimiseen ja tulevaisuuden tarpeisiin muutosten monikielisessä maailmassa. Moduuli totuttaa opiskelijaa lukion kieltenopiskeluun, jossa kohdekieltä käytetään mahdollisimman paljon. Tehtävänä on kehittää opiskelijan kielitietoisuutta ja kieli-identiteettiä sekä itse- ja vertaisarviointitaitoja sekä vahvistaa opiskelijan ja ryhmän hyvinvointiosaamista. 

Yleiset tavoitteet 

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija 

rohkaistuu kehittämään kielitaitoaan 

syventää käsitystään kielitietoisuudesta ja monikielisyydestä 

soveltaa ja kehittää kieltenopiskelustrategioitaan sekä itse- ja vertaisarviointitaitoja 

oppii hyödyntämään tarkoituksenmukaisia kielenopiskelun apuvälineitä 

pystyy suhteuttamaan osaamistaan kohdekielen oppimäärän opiskelulle määriteltyyn taitotasoon B2.1. 

 

Keskeiset sisällöt 

kohdekieli porttina sukulaiskielten oppimiseen ja osaamiseen 

tavoitteiden asettelu kohdekielen opiskelulle 

oman kieliprofiilin laatiminen tai täydentäminen kohdekielen näkökulmasta 

monikielisyys voimavarana 

erilaisiin teksti- ja tyylilajeihin tutustuminen 

toisiin tutustuminen, arkitiedon vaihtaminen ja vuorovaikutusosaamisen vahvistaminen keskustellen 

 

Mahdolliset laaja-alaisen osaamisen alueet tässä opintojaksossa: 

L1 Hyvinvointiosaaminen: Huolenpito itsestä ja muista, omien vahvuuksien tunnistaminen ja käyttäminen sekä identiteetin rakentaminen 

L2 Vuorovaikutusosaaminen: Tunne- ja empatiataidot, sosiaaliset taidot, kielititetoisuus ja rakentavan viestinnän taito 

L3 Monitieteinen ja luova osaaminen: Oppimistaitojen kehittäminen (kieliprofiili) 

SAA2 Kieli globaalissa maailmassa ja vuorovaikutusosaaminen (3 op) jatkuu seuraavassa jaksossa 

Moduulin tehtävänä on tarkastella kohdekieltä globaaliosaamisen näkökulmasta. Tehtävänä on myös tarkastella, miten kieli ja kielitaito vaikuttavat eettisesti kestävään toimintaan kaikessa viestinnässä. Moduulissa avataan rakentavan vuorovaikutuksen (mediaatio) käsitettä keskeisenä kielitaidon osa-alueena. Moduulissa harjaannutetaan vuorovaikutusta kieli- ja kulttuurirajoja ylittävissä tilanteissa. 

Yleiset tavoitteet 

Moduulin tavoitteena on, että opiskelija 

tunnistaa tapoja kehittää rakentavaa vuorovaikutusta 

kehittää rakentavan vuorovaikutuksen strategioitaan ja ongelmanratkaisutaitojaan 

vahvistaa vuorovaikutuksessa toimimisen taitojaan sekä kielellistä itsetuntoaan 

syventää tietoaan kohdekielen asemasta kulttuurisen ja kielellisen monimuotoisuuden näkökulmasta. 

 

Keskeiset sisällöt 

kansainvälisyys arjessa ja lähiympäristöissä, liikkuvuus 

rakentava vuorovaikutus, merkitysneuvottelut ja kielentäminen hyvinvoinnin ja itsetunnon rakentajana 

puhujien eri taustat ja statusvaikutukset 

kohdekielen äänteiden muodostuminen ja puheen tuottaminen; kohdekielen variantit ja vertailua muihin kieliin 

viestintätyylit erilaisissa medioissa 

 

Mahdolliset laaja-alaisen osaamisen alueet tässä opintojaksossa: 

L3 Monitieteinen ja luova osaaminen: Lähdekriittisyys, jatkuva oppimistaitojen kehittäminen, monilukutaito digiajassa 

L6 Globaali- ja kulttuuriosaaminen: Kansainvälisyysvalmiudet ja maailmankansalaisen asenne, eettinen toimijuus globaalissa mediamaailmassa 

 

Arviointi: 

Opintojakso arvioidaan numeroin 4-10, mutta arvosana näkyy vasta SAA02:n jälkeen. 

Arvosanaan vaikuttaa tuntiaktiivisuus/jatkuva näyttö, kurssin aikana tehdyt tehtävät (kaikki vaikuttavat pisteinä loppuarviointiin) ja koe. Tartu töihin reippaasti, ole tunneilla aktiivinen osallistuja (ts. osoitat olevasi kiinnostunut saksan opiskelusta). Jos kurssisuorituksia puuttuu, seurauksena O-merkintä, kunnes tehtävät on tehty.  

Muista, että poissaolot tulee selvittää viipymättä. Selvittämättömät poissaolot = kurssia ei arvostella. Jos tiedät, että et pääse joskus tunnille, sano siitä jo etukäteen, jotta voimme katso, mitä tunnilla tehdään. Seuraa Wilmaa, merkitsen läksyt tuntipäiväkirjaan.  

 Muuta: 

Yritä ”joutua tekemisiin” saksan kanssa. Katso TV:tä (Lemmen viemää, sunnuntai-iltojen poliisisarjat) tai kuuntele nettiradiota, podcasteja, lue lehtiä yms. Harjoittele ääntämistä aktiivisesti =) Kuuntele ja lue kappaleita ääneen! 

 

 

                                       Viel Spaß beim Deutschlernen! 

  • Opettaja
    Jaana Kivistö